سفارش تبلیغ
صبا ویژن
  شیراز
[ و اشعث پسر قیس را که فرزندش مرده بود چنین تعزیت فرمود : ] اشعث اگر بر پسرت اندوهگینى ، سزاوارى به خاطر پیوندى که با او دارى ، و اگر شکیبا باشى هر مصیبت را نزد خدا پاداشى است . اشعث اگر شکیبایى پیش گیرى حکم خدا بر تو رفته است و مزد دارى ، و اگر بى تابى کنى تقدیر الهى بر تو جارى است و گناهکارى . پسرت تو را شاد مى‏داشت و براى تو بلا بود و آزمایش ، و تو را اندوهگین ساخت و آن پاداش است و آمرزش . [نهج البلاغه]
کل بازدیدهای وبلاگ
12918
بازدیدهای امروز وبلاگ
4
بازدیدهای دیروز وبلاگ
0
منوی اصلی

[خـانه]

[  RSS  ]

[شناسنامه]

[پست الکترونیــک]

[ورود به بخش مدیریت]

درباره خودم
شیراز
لوگوی وبلاگ
شیراز
بایگانی
تابستان 1386
اوقات شرعی
اشتراک در خبرنامه
 
پارسی بلاگ
www.parsiblog.com

نویسنده مطالب زیر:   مهیار ک  

عنوان متن ارگ کریمخانی جمعه 86 تیر 22  ساعت 9:54 صبح

ارگ کریمخانی 

ارگ کریمخانی

در مرکز شهر شیراز و در کناره‌ی شرقی میدان شهرداری ( شهداء ) ، ارگ کریمخانی همچنان مغرور و سربلند همانند نگین زیبایی بر انگشتری شهر نشسته است . قامت افراشته‌ی بنای تاریخی ارگ کریمخانی ، هر مسافر تازه وارد به شهر شیراز را مدتها به خود مشغول می دارد . ساختمان آن از سنگ و آجر و چوب ، با ملات ساروج ساخته شده و حدود دوازده هزار نفر در ساخت آن کار کرده اند . شکل ارگ مستطیلی و مساحت آن 12800 متر مربع ( با زیر بنایی نزدیک به 4000 متر مربع ) است . چهار برج و باروی سر به فلک کشیده ، حصارهای فتح ناشدنی خانه‌ی کریمخان زند می باشند . بلندی این دژ 12 متر و ارتفاع برجها حدود 15 متر است . بنای ارگ ترکیبی از دو طرح معماری نظامی و مسکونی است .

                    درون ارگ

 بخش درونی ارگ با اتاقها و ایوانهای نقاشی شده ، آب نماها و باغچه ها از زیبایی و ظرافتی ویژه برخوردار است . سه ضلع شمال ، جنوب و غرب ارگ هر یک دارای یک ایوان و شش اتاق مسکونی در دو طرف آن است و ضلع شرقی شامل حمام خصوصی و برخی امکانات خدمات است . برج و باروی چهارگانه به انضمام خندقی که دور آن حفر شده بود نقش دفاعی داشته است . اطراف حیاط را حجره هایی با یک متر بلندی از سطح زمین و سه شاه نشین فرا گرفته است که شاه نشین غربی محل زندگی خانواده کریمخان زند بوده است . آقا محمد خان قاجار پس از به حکومت رسیدن ، دو ستون سنگی شاه نشین غربی و بسیاری از در و پنجره های این کاخ را برای ساخت کاخ گلستان به تهران برد .

پس از مرگ کریمخان زند ، ارگ دارالحکومه‌ی والیان قاجاری شد . از سال 1311 شمسی از آن به عنوان زندان استفاده شده است . در سال 1350 از قید زندان آزاد و به اداره کل فرهنگ و هنر وقت تحویل داده شد . در دوره‌ی قاجار و زمانیکه از آن به عنوان زندان استفاده شده است به این بنای سترگ آسیبهای گوناگونی وارد شد که سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان فارس هم اکنون در حال مرمت و تعمیر آن است . یکی از چهار برج ارگ کج شده است . علت نشست این برج حمام پشت آن است . زمانی که از ارگ به عنوان زندان استفاده می شده حمام آن به عنوان حمام زندانیان کاربرد داشته و فاضلاب حمام به مرور زمان با شستن خاک زیر برج ، آنرا از حالت عمودی خارج کرده و برج از یک طرف نشست کرده است .

                        

                         

                             برج کج شده ی ارگ

* برخی از مطالب برگرفته از کتاب « شیراز بهشت ایران » می باشند .


  نظرات شما  ( )


لیست کل یادداشت های این وبلاگ

شیراز
[عناوین آرشیوشده]


 

Powered by : پارسی بلاگ
Template Designed By : MehDJ