سفارش تبلیغ
صبا ویژن
  شیراز
دانش، یاری می رساند، حکمت ره می نماید . [امام علی علیه السلام]
کل بازدیدهای وبلاگ
12915
بازدیدهای امروز وبلاگ
1
بازدیدهای دیروز وبلاگ
0
منوی اصلی

[خـانه]

[  RSS  ]

[شناسنامه]

[پست الکترونیــک]

[ورود به بخش مدیریت]

درباره خودم
شیراز
لوگوی وبلاگ
شیراز
بایگانی
تابستان 1386
اوقات شرعی
اشتراک در خبرنامه
 
پارسی بلاگ
www.parsiblog.com

نویسنده مطالب زیر:   مهیار ک  

عنوان متن باغ جهان نما جمعه 86 تیر 22  ساعت 9:54 صبح

jahan nama

باغ جهان نما

باغ جهان نما همچون سه باغ مشهور دیگر یعنی باغ ارم، باغ دلگشا و باغ تخت در دوره آل مظفر و آل اینجو قرن هشتم هجری قمری یعنی قبل از یورش تیمور گورکانی به شیراز در نهایت آبادانی بوده است . ابن عربشاه مورخ دوره تیموری در عجایب المقدور آن را زینت الدّنیا می نامد . باغ جهان نما در هنگام اقامت تیمور گورکانی در شیراز همچون سایر باغهای نامدار آن دوره مورد توجه وی واقع شده به طوری که همانند آن در اطراف سمرقند که موطن او بوده باغی احداث و آنرا جهان نما نامیده است .

این باغ در دوره صفویه نیز آباد و قابل اهمیّت بوده است . شاردن و تاورنیه جهانگردان فرانسوی که در دوره صفویه شیراز را دیده اند خیابان زیبایی را توصیف کرده اند که از تنگ الله اکبر تا پل بقعه میر علیّ بن حمزه ع که محل خیابان حافظ امروزی است ادامه داشته و در دو طرف آن باغهای زیبا و آبادی وجود داشت .

کریمخان زند در سال 1185 هجری قمری این باغ را که در زمینهای مقابل جعفرآباد و مصلّی بود حصار کشید و امارت کوشک (کلاه فرنگی) را در وسط آن ساخت و در اطراف عمارت خیابان کشی های زیبا و درختکاری مفصّلی بعمل آورد . طرح و اسلوب این باغ را کریمخان نظیر باغ نظر در داخل، دارای چهار خیابان و اطراف چهار حوض، دو بزرگ و دو کوچک ساخته است . در ضلع جنوبی بقایای آب نمایی به چشم می خورد که فوّاره آن هنوز پابرجاست . این آب نما از جلوی ضلع جنوبی عمارت شروع می شود و به حوض جلوی بنایی که در دوره قاجاریه در انتهای ضلع جنوبی احداث گردیده منتهی می گردد و اخیراً مورد مرمّت و بازسازی قرار گرفته است .

باغ جهان نما در سال 1383هجری شمسی توسط شهرداری شیراز و با همکاری اداره کل میراث فرهنگی استان فارس پس از یک سال فعالیّت، بازگشایی و به دست مقام محترم ریاست جمهوری اسلامی ایران جناب آقای دکتر سیّد محمّد خاتمی، افتتاح و مورد بهره برداری قرار گرفت . 

مکان:خیابان قرآن - نرسیده به چهارراه حافظیه

عکسها کاملاْ اختصاصی و متعلق به این وبلاگ میباشند

    

     باغ جهان نما          باغ جهان نما          باغ جهان نما


  نظرات شما  ( )


لیست کل یادداشت های این وبلاگ

شیراز
[عناوین آرشیوشده]


 

Powered by : پارسی بلاگ
Template Designed By : MehDJ