سفارش تبلیغ
صبا ویژن
  شیراز
خداوند، خونخواهِ [بحقّ] است و خونخواهی [بحق] را دوست دارد . [رسول خدا صلی الله علیه و آله]
کل بازدیدهای وبلاگ
12917
بازدیدهای امروز وبلاگ
3
بازدیدهای دیروز وبلاگ
0
منوی اصلی

[خـانه]

[  RSS  ]

[شناسنامه]

[پست الکترونیــک]

[ورود به بخش مدیریت]

درباره خودم
شیراز
لوگوی وبلاگ
شیراز
بایگانی
تابستان 1386
اوقات شرعی
اشتراک در خبرنامه
 
پارسی بلاگ
www.parsiblog.com

نویسنده مطالب زیر:   مهیار ک  

عنوان متن شهرستان شیراز - شهر شیراز جمعه 86 تیر 22  ساعت 9:54 صبح

شهرستان شیراز

یکی از شانزده شهرستان تشکیل دهنده استان فارس شهرستان شیراز می باشد که تقریباً در مرکز استان قرار گرفته و از شمال محدود است به شهرستانهای مرودشت و سپیدان ، از مشرق به شهرستانهای فسا ، استهبان و نیریز ، از جنوب به شهرستانهای جهرم و فیروز آباد و از مغرب به شهرستان کازرون .

مختصات جغرافیایی شهرستان شیراز عبارتست از 33 درجه و 52 دقیقه طول شرقی و 36 درجه و 29 دقیقه عرض شمالی . ارتفاع آن از سطح دریا بیش از 1500 متر میباشد .

در این شهرستان تعداد 45 رشته قنات ، 32 حلقه چاه عمیق و چشمه های فراوانی وجود دارد . مساحت شهرستان شیراز 10689 کیلومتر مربع می باشد و جمعیت آن طبق آخرین سر شماری 1،736،444 نفر است .

شهرستان شیراز از شش بخش و 22 دهستان تشکیل شده که بخشهای آن عبارتند از : مرکزی ( شیراز ) ، سروستان ، زرقان ، کربال ، کوار و ارژن . همچنین شهرهای در محدوده شهرستان شیراز عبارتند از : شیراز ، زرقان ، سروستان ، خرامه و کوار .

 

 

شهر شیراز

شهر شیراز مرکز استان فارس در 30 درجه و 25 دقیقه عرض جغرافیایی و 37 درجه و 29 دقیقه طول جغرافیایی واقع شده است . ارتفاع آن از سطح دریا 1540 متر است .

جلگه یا دشت شیراز ما بین دو سلسله کوه واقع شده که مساحت آن 1264 کیلومتر مربع به درازای 40 و پهنای آن متفاوت است که میانگین آن 30 کیلومتر می باشد اما امروزه شهر به سوی غرب گسترش یافته و دشتهای دینکان ، حسین آباد و ... به آن اضافه شده است .

کوههای شمالی شهر شیراز از سمت شرق :تنگ خان یا تنگ سعدی و تنگ الله اکبر می باشد و هر کوهی دارای نامی است . از تنگ خان به سمت مغرب : کوه چهل مقام یا کوه مرتاض علی ، از تنگ الله اکبر به سوی غرب : کوههای باباکوهی ، کوه پشت مله ، کوه تو سیاه ، تنگ منصور آباد ( تنگ کوشک بیجه ) و کوههای دراک ، پهن ، قبله از شمال غربی به سوی جنوب قرار دارند . در سمت شرق تنگ سعدی ، کوههای احمدی و کوه برم دلک نیز واقع شده اند .

رودخانه های زیر در دشت شیراز قرار دارند :

1 . رودخانه خشک یا رودخانه بهاره یا رودخانه خرّم که آبهای سیلابی را به دریاچه مهارلو ( دریاچه نمک ) می برد .

2 . رودخانه قراباغ : این رودخانه در جنوب غربی شیراز جریان دارد و غیر از چشمه های منطقه کازرون که سرچشمه آن می باشند ، آب چشمه پیر بناب و پل برنجی به آن افزوده می شود و سرانجام با گذر از زیر پل فسا به دریاچه مهارلو می ریزد .


  نظرات شما  ( )


لیست کل یادداشت های این وبلاگ

شیراز
[عناوین آرشیوشده]


 

Powered by : پارسی بلاگ
Template Designed By : MehDJ